
International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 12 Issue 1, January 2023 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

Egyptian Media History and Politics 
 

K. Stevenson 
 

Osmania University, Hyderabad, Telangana, India 

 

 

Abstract: Egypt provides an interesting Case Study as it has a long history of early and active involvement with media technologies, 

media systems and media content. From the early 1950s (so for over 60 years), successive governments in Egypt have given their people 

significant chances to “get ahead” by developing new forms of media as soon as they became available. The Governments did this 

because of the powerful role the media can play in developing a sense of national identity and nationhood that they saw as crucial for 

their people. The country took an early initiative and was quick in not only realising, but also harnessing the potential of radio, 

television and the new media - internet for strengthening the political and cultural ethos in the country as also linking the media 

technologies with the communication needs of its citizens. This paper traces the history of media – radio, television and internet and 

examines how their growth is tied to national objectives.  

 

Keywords: Egypt, Media, History, Politics, Media history, Egyptian Media 

 

1. Introduction 
 

It is now common knowledge that the social media has 

facilitated a change in regime in Egypt a few years back. But 

a closer look at Egypt provides an interesting case study as it 

has a long history of early and active involvement with 

media technologies, media systems and media content. One 

will have to concede that Egypt has been quick in not only 

realising, but also harnessing the potential of radio, 

television and the new media - internet for strengthening the 

political and cultural ethos in the country as also linking the 

media technologies with the communication needs of its 

citizens. This paper traces the history of media – radio, 

television and internet and examines how their growth is tied 

to national objectives.  

 

From the early 1950s (so for over 60 years), successive 

governments in Egypt have given their people significant 

chances to “get ahead” by developing new forms of media as 

soon as they became available.  

 

Egyptian governments did this because of the powerful role 

the media can play in developing a sense of national identity 

and nationhood that they saw as crucial for their people.  

 

As Abdulla explains:  

“When radio was introduced in the early 1950s, it was a 

welcome alternative to newspapers, which served an elite 

population of literate individuals. In this traditionally oral 

culture, radio receivers provided much needed functions of 

information seeking, entertainment and companionship. 

When television was introduced to Egypt in 1960, the 

government was quick to realize its potential power in 

positioning Egypt as a leader, both culturally and 

politically, in the Arab world” (2005, p 150).  

  

This close relationship between the media available for 

people and the policies and goals of government has also 

been shown in the development of satellite television in 

Egypt. Here we can see how the needs of the people - the 

link to oral culture – were met by a series of government 

policies and initiatives that, in turn, led to the speedy and 

relatively painless introduction of a “newer” technology (in 

this case, television). In the late 1950s, following the 1952 

revolution, Egyptian President Gamel Abdel Nasser realized 

television’s potential for helping to build Egypt into a new 

nation. Egypt signed a contract with Radio Corporation of 

America (RCA) to provide the country with a television 

network and the capacity to manufacture TV sets. After the 

RCA contract was signed, Egypt began construction of a 

radio and television centre. This was completed in 1960, and 

the first television pictures appeared on 21 July 1960, using 

the 625 - line European standard.  

 

From the beginning, Egypt did everything on a grand scale. 

Thus, while most nations began their systems modestly with 

one channel, Egypt began with three. The entire system was 

initially totally subsidized by the government, receiving a 

direct grant every year. In 1969, however, an annual license 

fee of $15 per set was introduced and after 1979, revenue 

from advertising and from the sales of programmes to other 

countries also helped in financing the system. At present, a 

surcharge, which goes to the broadcasting authority, is added 

to all electricity bills and provides additional funding for the 

system. Egyptian television began its multi - channel 

operation under the control of the Ministry of Culture and 

National Guidance, an organization that figured prominently 

in the Nasser regime from the start. This Ministry also used 

radio and television broadcasting for propaganda to support 

the ruling regime.  

 

Television’s role in the culture was heightened following the 

June 1967 war with Israel, which resulted in a defeat that 

was militarily, economically and psychologically 

devastating for Egypt. Immediately after the war, there was 

a decrease in the amount of foreign programming shown. 

The third channel, over which much programming had been 

telecast, was eliminated, and the British and American 

programmes that constituted the bulk of imported 

programmes were deemed unacceptable due to the break in 

diplomatic relations with those countries. Almost all forms 

of programming on television placed less emphasis on 

Egypt’s military capability, tending instead, toward the 

nationalistic, the educational and the religious.  

 

Moving closer to the country’s new military supplier, the 

former Soviet Union, television began showing films about 

Soviet and East European life. These programmes were 

Paper ID: SR23120223127 DOI: 10.21275/SR23120223127 894 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 12 Issue 1, January 2023 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

either provided free of charge or were inexpensive to 

purchase or lease.  

 

The general technical quality of Egyptian television declined 

between 1967 and 1974 when there was less money for new 

equipment. Generally, however, the change in government 

after Nasser’s death and Sadat’s ascendancy to the 

presidency in 1970 did not appear to have much effect on 

television programming or the structure of the federation.  

 

On 13 August 1970, radio, television and broadcast 

engineering were established as separate departments under 

the Ministry of Information. The new decree formally 

established the Egyptian Radio and Television Union 

(ERTU) and created four distinct sectors - - Radio, 

Television, Engineering and Finance - - each of which had a 

chairman who reported directly to the Minister of 

Information. Egypt began its television system, considered 

one of the most extensive and effective among all 

undeveloped countries of Asia and Africa, in 1960. Due to a 

well - financed radio service and film industry already in 

existence Egypt, unlike other Arab countries, was able to 

start television production without importing engineering 

staff from abroad. Even with this beginning, however, the 

development of television was complicated by many other 

social and cultural factors.  

 

Media and Politics 

Egyptian information media have always been closely tied to 

politics. Television in Egypt is, typically, a monopoly under 

direct government supervision, operation and ownership. 

There are several reasons for this. First, the minimum cost of 

establishing a radio or television system is far greater than 

the minimum cost of establishing a newspaper, for example, 

and thus far beyond the capability of nearly all private 

persons in a developing country. Secondly, this high cost 

encourages the pooling of resources, or a monopoly. And 

because these media reach beyond borders and literacy 

barriers, the government has a much greater interest in 

controlling them or at least keeping them out of hostile 

hands. Anyone with a printing press has the technical 

capability of reaching the literate elite, and while this is seen 

by the government as a potential threat, it is not nearly as 

great a political liability as a monopoly radio station 

broadcasting to millions.  

 

Radio and television, which have the potential of 

instantaneously reaching every single person in the country 

and many outside it, were regarded by the Egyptian 

government as too important to be left interests. Thirdly, 

radio and television are newer media, and the trend is toward 

greater authoritarian control over all media. the beginning, 

Egyptian television has had a strong tie with Arab culture. 

Historical, religious, geographical, political and linguistic 

bonds tied Egypt to the Arab countries. Egyptian television 

was influenced by Arabic literature, religion, philosophy and 

music. The producers of the first programmes, influenced to 

some extent by the example of contemporary programmes 

from the East European countries and the Soviet Union, 

which were heavily cultural in content, quite naturally 

regarded Egyptian television programmes as a proper 

vehicle for Arab literature and the arts. Egyptian television, 

then, performs the function of reinforcing and enhancing 

Arab culture, which is defined as a heritage in creative 

endeavour and thought. Its programmes also raise the 

cultural level of the ordinary viewer by presenting refined 

items covering scientific, literary and artistic fields as well 

as a great deal of Arab music and drama on traditional 

themes. Television is an ideal medium for disseminating 

family oriented Egyptian culture and tends to centre much of 

its education and entertainment around the home. 

Nevertheless, the content and style of television 

broadcasting available to these viewers changed over time. 

The government still owns and operates the medium and 

sometimes uses it to convey political messages, but 

programming is now characterized by somewhat less 

politically motivated programming than was characteristic in 

the 1960s and 1970s. It contains more entertainment and 

popular culture and the Ministry of Information is trying to 

stress these aspects and reduce the amount of political 

content.  

 

News is an important aspect of programming in Egypt 

because of the country’s regional position and the 

fluctuating nature of political alignments in the Arabic - 

speaking area. As previously suggested, the 1960s, 

especially the events surrounding the 1967 war, was an era 

of crisis. Egyptian television penetrated the region. It was 

important for the government to maintain a strong news 

front to present its particular point of view. Newscasting in 

Egypt included a segment of official “commentary, ” when 

there was some special concern to be articulated. From these 

news broadcasts, as well as other p rogrammes, the policies 

of President Nasser were clear to the viewer, as were the 

identities of those who were considered the enemies of those 

policies.  

 

As compared to the beginning of the 1960s, there was a 

significant increase in the emphasis upon “education” at the 

beginning of the 1970s. It took almost the previous decade 

for the Ministry of Education to be convinced of the value of 

educational programmes. Moreover, the educational 

programmes were run first under the initiative of the 

broadcasters, who resisted turning any time over to the 

ministry. But enlightenment programmes remain important 

in the schedule of Egyptian television and have increased 

measurably through the years.  

 

Religion, of course, carries great weight in Egypt, an Islamic 

centre. Readings from the Koran have always been 

broadcast on a regular basis by Egyptian television and 

religious commentaries or advice on proper moral and 

ethical behaviour are featured. Coverage of the rituals of the 

Muslim Holy Day is presented as part of the attempt to 

maintain Islamic traditions and values. During the Muslim 

Holy Month of Ramadan, Egyptian television is 

exceptionally active in religious programming, exhorting the 

faithful and explicating the pertinence of Islamic history. In 

the period from 1980 to 1985, a close observer could notice 

an increase in religious programmes.  

 

Children’s programming, which formerly was completely of 

foreign origin, has changed to suit the Egyptian culture. 

Almost all Egyptian programmes for youth and women and 

programs dealing with art and literature have been given 

increased time on the television schedule. As mentioned, 

Paper ID: SR23120223127 DOI: 10.21275/SR23120223127 895 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 12 Issue 1, January 2023 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

Egypt was one of the first countries to see the importance of 

satellite television in the Arab world, and was the first 

country to launch an Arab satellite channel in 1990. Later, in 

1998, Egypt was the first Arab country to develop its own 

satellite system (NILESAT 101).  

 

And in the last 10 years, the explosion of satellite content 

has been extraordinary. As Abdulla puts it, Egypt:   

…has launched several satellite channels, including eight 

digital Nile Thematic Channels: Nile Drama, NileFamily 

and Kids, Nile Sports, Nile Entertainment, Nile Educational, 

Nile Culture, Nile TeleText and Nile News. Egypt owns the 

only Arab satellite channel that broadcastsin English, 

French and Hebrew: Nile TV International. Egypt has also 

allowed three private satellite channels – Dream I, Dream II 

and El Mehwar – to broadcast to Egyptian and Arab 

audiences (2005, p 151).  

 

Satellite broadcasting made available global media 

opportunities for ordinary people to connect to the rest of the 

world by seeing content that they would not otherwise have 

access to. It’s also important because the impact of the 

opportunity to see “new” content on satellite television is a 

forerunner of the impact of new information technologies, 

like the internet. So the Egyptian government has been able 

to shape the development of communication technologies to 

both help its people and further its own ends.  

 

Following on from the advanced and sophisticated approach 

to broadcast media, the Egyptian government and people 

were very well placed to take advantage of new information 

and communication technologies in the 1990s and beyond. 

These new technologies were largely the result of the 

convergence (or “coming together”) of computers and 

telecommunications so we start to see the first systematic 

digital (that is computer - based) mobile phone services in 

this period.  

 

Across the Arab world as a whole, the level of telephony 

(and othertelecoms) services was initially relatively low, but 

after 1990 there was a massive increase.  

 

Abdulla, quoting figures from a United Nations 

DevelopmentProgramme report, wrote:  

 

The average number of telephone lines in the Arab world 

more than doubled during the 1990s, with an estimated 81 

telephone mainlines per 1000 people in 2002, an increase 

from 35 per 1000 people in 1990. Mobile phones were 

estimated at 85 per thousand in 2002. By 2002, Egypt had 

an estimated 110 telephone mainlines and 67 cell phones 

per 1000 people (2005, p 151).  

 

The government was very committed to improving the 

telecommunications available to the Egyptian people, and 

took two major decisions in 1998:  

 Allowing private enterprise to develop in thetelecoms 

market so people would have more choice;  

 Creating a new Ministry of Communicatiand 

Information Technology to replace the old Ministry of 

Transport and Telecommunications 

 

These decisions indicate the resolve of the government 

policy. First, by opening the telecoms market to competition, 

the government of Egypt created the conditions for 

competition and innovation. Second, by replacing the 

Ministry of Transport and Telecommunications with the new 

Ministry of Communication and Information Technology, 

the government sent a clear signal that the role of new 

information technologies was to be linked to the 

communication needs of its citizens.  
 

These policies had the following beneficial effects:  

1) Digital technology improved service quality for 

customers 

2) Prices were reduced through competition 

3) Personal computer ownership increased. More than 

4) 200, 000 new computers are bought every year 

5) A local software industry developed that focuses on the 

6) Several foreign telecom and computer companies 

established their local or regional offices in Egypt 

 

Internet in Egypt 
It’s no surprise, then, that the internet developed very 

quickly and very thoroughly in Egypt. For instance, the 

government was actively planning for the internet to be an 

integral part of its communication strategies as early as 

1993.  

 

And the government was initially strongly involved in this 

development:  

In 1994, the Egyptian internet traffic was divided into three 

major sub - domains: academic, science, and government. 

The academic sub - domain provided free service for schools 

and universities. It was given the domain name „. eun‟, 

which stands for „Egyptian Universities Network‟ (Abdulla, 

2005, p 153).  

 

What’s interesting here, of course, is that there was no 

“commercial” component to the internet in Egypt in this 

period. It was seen as an education and research tool, not as 

a money - making venture. As internet connections got 

better and, more importantly, faster, businesses became 

more and more attracted to the idea of going online.  

 

The most interesting point was the remarkable decision by 

the Egyptian government in 2002 to decrease internet costs 

for its people.  

 

As Abdulla writes:  

In 2002, the Egyptian government, through the coordinated 

efforts of then CIT minister Ahmed Nazif, embarked on one 

of the most ambitious initiatives in the Arab world to 

increase internet connectivity and user access. The 

government started a unique service, whereby internet 

connectivity, through any of the 68 ISPs then on the market, 

became free for all.  

 

All users have to pay now is the negligible price of the 

telephone call while connected to the internet, a price they 

were already paying anyway. Telecom Egypt then pays 70 

percent of the telephone revenues from internet use to the 

respective ISPs. As a result, ISPs competed to offer more 

access lines, free email accounts and better customer service 

(2005, p 155).  

Paper ID: SR23120223127 DOI: 10.21275/SR23120223127 896 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 12 Issue 1, January 2023 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

As part of the Egyptian government’s ambitious programme 

to expand access to ICT, the Ministry of Communications 

and Information Technology (MCIT), National 

Telecommunications Regulatory Authority (NTRA), 

Egyptian National Post Organization (ENPO) and Computer 

and Software Department at the Federation of Egyptian 

Chambers of Commerce signed an agreement to spread 

persona computers for every home in August 2008. The 

agreement is the second phase of a 2002 initiative and is part 

of the MCIT’s strategy of increasing ICT use throughout 

Egypt, focusing on socio - economically disadvantaged 

communities. The initiative includes offering discounts on 

computers and 512 kbps ADSL subscriptions for three years.  

 

Telecommunications companies also work to enable users to 

access Internet content. For example, Egypt’s Vodafone, 

which has 15 million subscribers, announced in August 2008 

that it will buy a majority share in Sarmady 

Communications (Sarcom) - an online and mobile content 

provider. The move was widely seen as part of a wider 

strategy to dominate Egypt’s Internet market by providing 

both Internet service and content to customers. [5] 

 

Telecom Egypt, which has a monopoly in the fixed - line 

telephone sector, owns a 45 percent stake in Vodafone Egypt 

and had 11.3 million fixed - line subscribers at the end of 

June 2008. Telecom Egypt leases parts of its network to 

other Egyptian mobile operators, who use it to provide calls 

between mobile to fixed - line phones, as well as 

international calls. In 2008, the government announced it 

would sell a second fixed - line license, ending Telecom 

Egypt’s monopoly, but plans to do so have repeatedly been 

delayed.  

 

Almost a million Egyptian households have access to 

broadband, thanks to sharing of ADSL lines. Of these, 63.4 

percent share the connection with their neighbours; 81.9 

percent of households that share lines share them with more 

than three other households. Egypt had more than 400, 000 

ADSL lines by the end of 2007, 75 percent ofwhich are 

residential. More than one fourth of Egyptian Internet users 

visit Internet cafés to get online The number of blogs in 

Egypt has risen from just 40 in 2004 to an estimated 160, 

000 in July 2008, according to a report released by the 

Egyptian Cabinet’s Information and Decision Support 

Centre (IDSC).  

 

More than three fourths of Egyptian bloggers write in Arabic 

only, 20percent write in both Arabic and English, and nearly 

10 percent write in English only. More than 30 percent of 

Arabic - language blogs are Egyptian. Most Egyptian 

bloggers are young men in their 20s, while just over one 

fourth are female. More than half of Egyptian bloggers are 

between the ages of 20 and 30. This, again, is clear evidence 

of the role of government in deciding that internet access – 

and going online – is important for its people and taking 

practical actions to make that happen quickly, safely, and 

cheaply.  

 

Arabization of internet content 
A major issue, though, is the content that’s available on the 

internet. In other words, what’s the use of giving people 

access if they can only Arabization of internet content 

 

A major issue, though, is the content that’s available on the 

internet. In other words, what’s the use of giving people 

access if they can only access English and American web 

pages? 

 

Again, Egypt was a pioneer in the Arab world in trying to 

change the monolingual nature of the Internet - As Abdulla 

puts it: Egypt has led the Arab world in its growing efforts to 

Arabize internet content. This was done when Egypt’s 

Information Highway Project put the first Arabic web pages 

on the internet in 1996. In the same year, the Egyptian Al 

Gomhuria was the first Arab newspaper to launch an 

electronic version. Al Ahram, Egypt’s most widely 

distributed and respected daily newspaper since 1876, 

launched an electronic version of its content in 1998 (2005, 

p157)  

 

Although this is a small start, it’s more evidence of the way 

in which a committed government can help its people by 

tailoring the content of the web to better suit their lives. And 

the results have been very interesting. Although there has 

been limited research done on internet users in Egypt, it’s 

clear that young people are especially keen users and that 

women are under - represented in internet users when 

compared to the majority of the population.  

  

References 
 

[1] Abdulla, R. (2005) “Taking the e - train: the 

development of the internet in Egypt”, Global Media 

and Communication, 1 (2) p 149 - 165.  

[2] Amin, Hussein Y. An Egypt Based Model for the Use 

of Television in National Development. Doctoral 

dissertation, Ohio State University, Columbus Ohio, 

1986.  

[3] Amin, Hussein and Douglas Boyd. “The Impact of 

Home Video Cassette Recorders on Egyptian Film and 

Television Consumption Patterns. ” European Journal of 

Communication (London), 1993.  

[4] Boyd, Douglas A. Broadcasting in the Arab World. 

Ames, Iowa: Iowa State University Press, 1993.  

[5] “Egypt”’ OpenNet Initiative, 6 August 2009. http: 

//opennet. net/research/profiles/egypt. Retrieved 22 

February 2011.  

[6] Head, Sydney. Broadcasting in Africa. Philadelphia, 

Pennsylvania: Temple University Press, 1975.  

[7] Rugh, William A. The Arab Press. Syracuse, New 

York: Syracuse University Press, 1987.  

Paper ID: SR23120223127 DOI: 10.21275/SR23120223127 897 

http://opennet.net/research/profiles/egypt
http://opennet.net/research/profiles/egypt



